Rhythms of Mesopotamia

Firyal All-Adhamy

Al-Adhamy’s second solo show at Albareh, Manameh,Bahrain (3-18 April 2019). The first, Postcards from Mesopotamia in 2006, was an expression of Al Adhamy’s sadness and outrage over the plundering of Iraqi artefacts following the US invasion of her homeland.  In her latest exhibition, Rhythms of Mesopotamia, Al Adhamy revisits her first show, both in concept and in form, documenting how both have grown and changed in that time.


Artist’s Statement as translated by Albareh Art Gallery, Manameh-Bahrain

In the summer of 2018, as I walked through the corridors of the British Museum where the exhibition I am Ashurbanipal was on display, I was overwhelmed with shock to see my civilisation hanging on marble walls in a foreign country.  It felt like seeing parts of my house hanging somewhere else.  But then I remembered the looting and plundering of Iraqi artefacts that took place after the war, and I was overcome by relief that these artefacts rest peacefully far from the plunderers of history.

I left the British Museum consumed by the obsession to represent Mesopotamian civilisation in Iraqi colours, driven by a great sense of pride in being a descendant of Ashur and an echo of Nineveh. I wanted to express this pride by revisiting and reworking art that I had exhibited in the Kingdom of Bahrain in 2006 in the same space, Albareh Art Gallery, about our looted artefacts in the aftermath of the US occupation of Iraq. 

This exhibition is neither a repetition nor a reiteration of the previous one, but rather a return to Iraq’s past. It is the return of Iraqis to their rivers, the Tigris and the Euphrates, where Ashurbanipal once sat on his luxurious throne overlooking the balconies of Nineveh and his eternal shadow stretched over the earliest beginnings of civilisation.

This is a rekindled artistic experience with new features and colours that reflect the burning sun at the moment when Ashur was consumed by the flames of his ego, and his body was transformed into a fire that burnt perpetually, raging through time.

When artists reintroduce their work, they do not reproduce it, but rather revitalise it. The wider the artist’s vision expands, the better she renews this vision in a way that re-infuses life into the veins of previous works. 

This exhibition is an entwined artistic experience of a colour psychology where a new shade is dispersed over an old shade to create a unique impression. For the past is but an extension of the present and a revival of ancient civilisations whereby memory is protected against oblivion. So, remind the passers-by of the Walls of Babylon. May reminiscence be availed, and nostalgia be awakened.


على رافديك أتلو رسائل بابل” 

فكرة وتصميم فني: فريال الأعظمي

بقلم: لؤي طه

 في صيف 2018 بيما كنت أتجول في أروقة المتحف البريطاني حيث أقيم فيه معرض ” أنا الملك آشور بانبيال” حينها تسمّرت أطراف روحي لما رأيت حضارة بلادي معلقة على جدران رخامية وكأنني قد رأيت ملامح بيتي العراقي معلقاً في مكان آخر للوهلة شعرت بالحسرة حين وجدت حضاراتي في بلاد أجنبية ولما تذكرت ما حل في العراق من نهب وسلب للأثار شعرت بالأمان أنها هنا في مكان بعيد عن لصوص التاريخ تغفو بأمان وسلام.   

غادرت المتحف البريطاني وانا احمل معي هاجس تجسيد حضارة الرافدين بألوان عراقية وبنبض عراقي لاغمس ريشتي بدواة التباهي والتفاخر بأنني عراقية من نسل آشور ومن صدى نينوى؛ فأردتُ أن اطرز هذا الفخر باعاده صياغه معرض أقمته في مملكة البحرين عام 2006 وفي نفس المكان ، عن آثارنا المسلوبه بعد احتلال العراق

ليس خطفاً للخلف، ولا إعادة أو تكرار؛ إنما هي عودة أخرى إلى حضارات العراق اللامتناهية، هي عودة العراقي إلى رافديه حيث يجلس آشور بنيبال على عرشه المترف، يطل من شرفات نينوى فيمتد ظله سرمدياً إلى بداية البداية فالفنان حين يعيد طرح أعمال الماضي بأسلوب آخر هو لا يكرر ذاته إنما يجدد شكل ذاته فكلما اتسعت أحداق الفنان تتسع مساحة الرؤية لديه فيجدد رؤاه ويعيد ضخ الدماء في عروق الألوان.  

هي ليست إعادة جامدة؛ إنما هي تجربة فنية متجددة بملامح أخرى وبألوان ذات انعكاسات شاسعة لها مذاق الشمس الملتهبة لحظة أحترق آشور بنيران كبريائه ليجعل جسده ناراً متجددة اللهب على مر الأزمنة وتعاقب الحضارات والحقب.

إنها حركة فنية ملتوية وسيكولوجية اللون ونثر الظل الجديد على الظل العتيق والرجوع إلى الأثر بأثر آخر؛ فالماضي هو امتداد للحاضر واحياء الحضارات لمقاومة حرارة النسيان وحمايتها من الاندثار واختطافها من الذاكرة؛ فذكر المارين من هنا على أسوار بابل عسى أن تنفع الذكرى ويستفز بنا الحنين.


Comment

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s